Какво е целева аудитория? Защо е толкова важно за всеки бизнес да определи своята целева аудитория? Как да съставите портрет на своя клиент?
Целевата аудитория (ЦA) е конкретна група от хора, за които е предназначен даден продукт или услуга.
Хората, които влизат в целевата аудитория са обединени от някаква потребност, проблем или нужда, който предлаганият продукт възнамерява да реши. За да се определят по-точно нуждите на групата, тя се разделя на сегменти по пол, възраст, финансово положение, област на дейност и т.н.
Клиенти на компанията или купувачи на продукта не могат да бъдат всички. Всеки продукт има своя целева аудитория с уникални характеристики.
Пример: Целевата аудитория на женски фитнес клуб може да бъде формулирана като „Момичета между 18 и 30 год., с неголям доход, разполагат с малко време за тренировки ( живущи не далеч от клуба), посещаващи тренировките вечер, след училище или работа и през почивните дни„.
Целевата аудитория трябва да бъде:
- Заинтересована от продукта. Автомобилните части не са необходими на тези, които нямат кола.
- Може да го закупи. Моден бутик, който се намира в близост до общежитие.
- Податливи на маркетингов натиск. Понякога привържениците на една марка не могат да бъдат примамвани на друга страна дори с най-ефективните маркетингови техники.
Защо да определите целевата аудитория
Ясното определяне на целевата аудитория на продукта е логично и следователно широко разпространено изискване на всички маркетолози. Преди да започнете да създавате реклама, трябва колкото е възможно по-точно да опишете портрета на онези, които тя трябва да заинтересова.
Колкото по-тесен е кръгът от потенциални клиенти, толкова по-ефективна ще бъде работата с такава целева аудитория.
Често не се дооценява важността на целевата аудитория, но това е отправна точка за всяка маркетингова стратегия. Дори рибарите избират стръвта в зависимост от рибата, която искат да уловят. Така че е в сферата на услугите и търговията, работната стратегия зависи от портрета на потенциалния клиент.
Познаването на целевата Ви аудитория ви позволява да:
- Увеличите лоялността – клиентите ще се върнат и ще препоръчат продукта (услугата) на своите приятели.
- По-бързо и по-евтино да намерите нови клиенти. Рекламните разходи се намаляват значително, когато маркетологът знае къде и кога да търси купувачи.
- Формулирате предложения, които отговарят на нуждите на аудиторията.
Методи за определяне на целевата аудитория
Определението за ЦА започва с прост въпрос: „Кой се нуждае от моя продукт (услуга)?“ Отговорът на тази задача ще даде само първия стимул в търсенето на своя потенциален клиент. След това, въпросът е уточнен, към портрета на купувача са добавени ясни черти.
Приблизителните въпроси при съставянето на ЦА могат да бъдат следните:
- Колко годишни са моите потенциални клиенти;
- Какъв пол са те;
- Какви са техните финансови възможности;
- Какви са техните интереси;
- Какви са техните проблеми;
- За какво мечтаят;
- Какъв е стилът на тяхното мислене и комуникация.
Целевият клиент се идентифицира след задълбочен анализ на пазара и неговия сегмент, в който продуктът е представен.
Първо трябва да се ръководите от въпроса „Кой и защо трябва да купува моите стоки?“ Но най-голямата точност може да бъде постигната чрез проучване на вашите съществуващи клиенти (или клиенти на преки конкуренти). За тази цел маркетолозите провеждат различни проучвания на публиката, наблюдения и проучвания на редовни потребители.
В англоезичните страни популярната теория за сегментацията в ЦА се нарича 5W, според първите букви на въпросите:
- What? (Какво?) Какъв продукт или услуга купува клиента.
- Who? (Кой?) Какви са характеристиките на потребителя, неговия пол, възраст и т.н.
- Why? (Защо?). Какъв е мотивът му. Това може да бъде изгодна цена, удобна опаковка, уникалността на продукта.
- When? (Кога?). Кога се извършва покупката и колко често.
- Where? (Къде?). Клиентът прави покупка в магазин близо до къщата, в голям хипермаркет или през интернет.
Методите за определяне на целевата аудитория са много. Най-често се използват проучвания, въпросници, интервюта, събиране на статистически данни в Интернет. Опитните маркетолози рано или късно разработват свои собствени алгоритми.