Големите компании ежегодно инвестират много пари в проучване на предпочитанията и мотивациите на потребителите при избора на продукт. Това се прави с цел търсене на нови методи за стимулиране за извършване на покупка на определен продукт или услуга. Нова посока на маркетинга, която бързо започна развитие от Запада и активно се разпространи във водещите американски компании, сега заема умовете на хиляди психолози.

Специалистите наричат тази сплав рекламна психология или психологически маркетинг.

Всъщност рекламодателите отдавна използват някои техники на за психологическо въздействие, които играят на чувства или комплекси и тласкат потребителите да купуват.

psihologicheski- marketing-1

Ето някои „трикове“ на психологически маркетинг, които успешно се използват от рекламодателите, за да повлияят на потенциалният купувач.

Човек винаги иска нещо, което е крайно недостъпно.

Мърчандайзърите следят стоките по рафтовете да са разположени по най-благоприятния начин. Рафтовете не са претъпкани със стока, а се оставя място за видимост. Психологически винаги е по-лесно да вземеш това, което е свободно и да не прекъснеш красиво подредената редица. Освен това, ако някой вече е закупил продукт, това означава, че той е търсен и най-вероятно качествен.

Понякога се чуват призиви като „Само за пристигналия първи!“, „Само един ден!“. Този рекламен трик се нарича изкуствено създаден времеви дефицит. На инстинкта на човек да бъде в крак с другите успешно играе подрастваща серия продукти. Тази категория потребители се управлява добре от този инструмент на психологическия маркетинг. Всеки се стреми да имитира приятели и се опитва да бъде в крак.

Същият метод понякога се използва за популяризиране на нов продукт: „Не ви ли писна да носите сиви блузи? Купете нашия прах за пране и те ще станат снежнобели! ”

Желанието да чуете похвала и да се почувствате превъзходно също се използва успешно от рекламодателите за собствени егоистични цели.

За продажба на дамски стоки, е необходимо да се покаже как може да изглежда тя – неустоима и елегантна „Вие сте неотразима!“.

Мъжкият дезодорант, който привлича жените в рекламата, предизвиква интерес в подрастващите, които имат проблеми с любовните дела.

Използването на фрази като „Препоръчано от стоматологичната асоциация“ в рекламата също буди доверието на потребителите, тъй като се отнася до авторитета на експертите. И никой не се замисля по въпроса дали изобщо съществува такава асоциация.

Много силен мотиватор е майчинският инстинкт. Тестван е чрез продажба на памперси с велкро. Рекламата твърди, че са по-добри от обикновените пелени.

Отделно трябва да се каже за такова явление като подсъзнателни ефекти.

Това е послание, скрито в рекламата, което попада върху подсъзнанието на човек, заобикаляйки мисленето му. Някои от тези манипулации на психологическия маркетинг са забранени от закона.

 

 

 

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

  • 9 − 2 =